fredag den 17. august 2012

Så nemt som at klø sig i nakken

 - selv at bage boller til morgenkaffen, og meget hurtigere end at cykle til bageren.
Fidusen er at bage koldhævet brød. Der er sikkert mange af jer, der allerede har regnet den ud, men for jer der ikke har "set lyset", så tænder jeg det lige, så lørdag morgen kan starte med lune friskbagte boller  på bordet ;o))


 Lige taget ud af ovnen.
Der bliver ca. 20 boller ud af en potion dej


Opskrift:
7 dl. kold vand fra hanen
15 g. gær
2 - 3 tsk. salt
2 - 3 tsk. sukker eller honning
Mel

mindst halvdelen af melen skal helst være hvedemel, for at bollerne ikke bliver for tørre.
Den anden halvdel kan evt. være grahamsmel ell. 
tilsæt også gerne solsikkerkerne, nødder, evt.müsli, gulerødder osv. efter smag.

Dejen røres sammen med en grydeske i skålen 
og når konsistensen en "næsten" ælteklar (gerne lidt våd)
sætte du plastfolie over skålen og sætter det hele i køleskabet.

NÆSTE MORGEN ;o)
ovnen stilles på 200 grader og bollerne sættes på pladen med en ske og pensles evt. med æg.
ind i ovnen i 15 min. ( det passer lige med, at du kan nå et brusebad )
og så der er friske boller til morgenbordet.

Dej til 2 dage
Du kan sagtens nøjes med, at bage halvdelen af bollerne 
og gemme resten af dejen til søndag morgen ;o)


Rigtig god weekend

-og lad mig høre, om I også synes,
 at det er lige så nemt som at klø sig i nakken ;o)

Kærligst Hanne

8 kommentarer :

  1. Hvor ser de lækre ud, dem må jeg prøve..
    Tak for opskriften.

    Ha´en dejlig weekend

    Knus Susi

    SvarSlet
  2. Det skal afprøves.. Imorgen.. Tilbagemelding følger :-))

    SvarSlet
  3. Åh jo. Kender dem godt - her går de under navnet 'morgenboller' omend det kan være et uartigt navn for nogle, men for en småbørnsfamilie er det et sobert udtryk! :-)

    SvarSlet
  4. Med mit forhold til bagning og brød ... hmm..
    Men tak for fiffet HVIS nu engang jeg skulle se lyset :oD
    kh Mona

    SvarSlet
  5. Lige for tiden afprøver jeg forskellige langtidshævede opskrifter, for at finde frem til min helt personlige favorit. Den her skal helt klart også prøves :)
    For det er jo super nemt med den slags morgenboller :)

    SvarSlet
  6. Du er bare så ferm til det der bagning :o)
    hilsen Mona

    SvarSlet
  7. Hvor meget mel bruger du.?

    SvarSlet
  8. Meget flot blog du har. tak for dejlig inspirration!

    SvarSlet

Tak fordi du ville skrive en kommentar. Alt bliver læst og værdsat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...