onsdag den 17. april 2013

Gid jeg kunne vise jer noget smukt

Men desværre, min have ligner l ...
Måske husker du, at jeg sidste år fortalte om den gamle, og desværre meget lidt velholdte have, som hører med til vores dejlige hus, i Sverige. Du kan se foto's fra sidste år HER.

Vi fik, sidste sommer, en havekonsulent til at kigge forbi og give gode råd til hvordan vi kunne komme i gang, og ideer til hvordan vi kunne flytte og genanvende det meste.

Med haveplanen og en bunke havebøger i hånden, har jeg nu kastet mig ud i det store nedskærings- arbejde.
Den får med grovfilen. Det er simpelthen nødvendigt. Grene er vokset ind i hinanden og vokset sammen. mange buske og træer er nærmest blevet til et og resultatet er, at de er gået ud og andet er helt dødt.
Her er der virkelig tale om at skulle yde, før vi kan nyde ;o)

I går fik jeg klippet alt det jeg kunne nå, på æbletræerne,
 og med hjælp vil resten blive savet ned i aften.

Her blev et træ gravet op, da det var vokset helt sammen med det træ, som nu står tilbage.
Jeg er ikke færdig med at klippe ned bagved, endnu.
Er jo lidt træt af, at blotte os helt ... men sådan bliver det jo desværre nok i år.
Selv om haven ser meget åben ud på billederne er den faktisk helt lukket, når først der kommer blade på træer og buske, og sådan vil vi også helst have det.

I aftes lånte vi en mega trailer (ikke nemt at se, på det her foto)
og to store læs, blev kørt væk.

Sådan her ser de fleste grene ud på æbletræerne.
Gamle og smukke, men nok også et tegn på, at det er rigtig mange år siden,
 de sidste er blevet klippet og tyndet ud.


Jeg fortsætter min "kamp" mod den gamle have og tror på det bliver godt ... en dag.
Forude ligge der store planer om ny terrasse, vandbassin, frugthave, et smukt rosenbed, drivhus med tomater og agurker og nyt hegn.
jo, jo planer er der nok af og som jeg sidder her og skriver om det hele, kommer jeg til at tænke på, at det måske mere er en 2 års plan ?
MEN, jeg tror på det endnu og har stadig masser af energi, så måske når vi det meste i år, alligevel.

Bliver det for surt, smutter jeg bare en tur på den lokale planteskole og drømmer om alt det jeg skal have i min have ... en dag ;o)

Dejlig onsdag til jer
Kærligst Hanne

25 kommentarer :

  1. Det skal nok blive godt - men først blir det hårdt og ikke så kønt ;0))
    Rigtig god arbejdslyst.

    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for støtte ;o)
      Ja, det er ikke så godt pt. Så det kan vel kun blive bedre ?!
      kh. Hanne

      Slet
  2. Uhhh kender det, vores have minder om din. Vi skal have ligget 2400 kvm godt igennem. Mindst 12 æbletræer skal beskæres, 8 graves op, 3 kæmpe træbede skal fjernes m.v. Puhh..

    Men ja det skal åbenbart være skidt før det blive godt :-)). Vi må lide og slide samtidig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihh... dejligt ikke at være helt alene om dette slid ;o)
      Nu så jeg jo din have og "æbleplantage". For søren da ...
      Så er min vist lidt nemmere at komme over, men vi må stå sammen og holde ud ;o)
      Glæder mig allerede til liggestol og en lille lur i solen.
      God arbejdslyst ;o)

      Slet
  3. pyh ja det ser ud som hårdt og tidskrævende arbejde! Men så længe drømmen ikke forgår er det jo skønt. Rigtig god arbejdslyst :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Drømmene holder jeg fast i Nola. Der ligger energien og kreativiteten ;o)

      Slet
  4. Puha - føj for et arbejde.
    Det skal være skidt før det bliver godt :-)
    God fornøjese

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, py ha ... men ind imellem er det jo helt hyggeligt også ;o)
      Trods alt !

      Slet
  5. Sejt gået! Er sikker på at i får et godt resultat - uanset hvor længe der end tager. Der skal jo også være plads til nydelsen indimellem - og til at glædes over fremskridtene! Ha' en skøn onsdag. Knus, Liv

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver muligvis et lidt åbent resultat i år, men på sigt er der håb.
      Nydelsen den kommer den dag, jeg kan ligge på græsset og glædes over, at jeg gjorde det ;o))

      Slet
  6. Kender det godt, kæmper med en sommerhushave, bare husk at man skal hygge sig mens man er i haven, tag en god kop kaffe med derud, sæt dig lige på den der fede bænk du har, lav en lille plan også i gang med saven.
    Heldigvis bliver alt snart grønt, der kommer blade på, blomsterne kommer op og man kan få lidt privatliv igen:O)
    Har du set det svenske haveprogram der kommer her om onsdagen, det er super hyggeligt og der er tit gode ideer.
    God arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan være sikker på, at der også her er kaffe pauser på bænken, ellers så går det bare ikke ;o)
      Kunne til gengæld godt bruge lidt selskab. Var det noget ?
      Dejligt at du følger lidt med, kan jo se at vi slider med det samme for tiden.
      Tror jeg kender haveprogrammet, eller er der flere slags haveprogrammer, på de svenske kanaler ?
      Dem og boligprogrammerne plejer nemlig at være mine favoritter når jeg strikker ;o))
      Super hyggeligt

      Slet
  7. Taget hatten af for, ud ikke blot rydder det hele. Gamle haver har nemlig, i mine øjne, stor charme og er værd at bevare/gå ud fra. Synes det tager mange år, at lave en ny have eller få den som man ønsker. Ens egne ønsker ændre sig jo også igennem årene. Det er en lang proces, som man skal nyde. Held og lykke med det. Kh Helle ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig Helle. Gamle haver har sin charme og den skal besvares. Jeg vil slet ikke synes om en ny have ;o)
      Det kan så godt være at der skal flyttes lidt og rundt og ryddes her og der, men det er jo en anden sag.
      I min have skal det være som hos mormor ;o)
      knus Hanne

      Slet
  8. Det er et kæmpe arbejde - så for din egen skyld, så fordel projektet over et par år.
    Husk roser købes bedst på barrod hos www.rosenposten.dk - der er grogaranti, og kvaliteten er super.
    jeg glæder mig til at se resultatet af dine anstrengelser .. kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror nu også, at det her projekt kommer til at strække sig over et par år... realistisk set.
      Vi må tage en snak om de roser når du kommer ;o)
      knus og på gensyn

      Slet
  9. Selvfølgelig bliver det godt, sådan som du knokler. Det kommer til at tage lang tid, og hvad så? Tilfredsstillelsen bagefter opvejer forhåbentlig det store arbejde

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på, at når alt det her er gjort, så er anstrengelserne også glemt. Sådan fungerer min hjerne heldigvis.
      Der er jo også noget skønt over bare at kunne tage fat og se at der sker noget, på relativt kort tid ;o)

      Slet
  10. Hej gartner ;o)
    Hold da op hvor I giver den gas. Det bliver den skønneste have nord for Alperne. Man skal bare tænke flere år frem... Med mindre man har pengepungen i orden og kan købe store træer, færdigvoksede hækplanter osv. ;o)
    Jeg startede for 16 år siden, med en "naturgrund" Det kaldte sælger den i vært fald. Aldrig i mit liv har jeg set en grund med så meget skvadderkål, så mange sammenfiltrede buske og så lidt system. Nu er kun skelplanterne og et gammelt pæretræ tilbage, samt indkørslen ned midt i grunden. Resten er endevendt, fældet og har fået dødsstødet. (Og jeg gør det ALDRIG igen...)
    En af de nærmeste dage laver jeg et indlæg om mandens vand-projekt i haven... Så skal du se byggegrund ;D

    Hvor er det skønt alt det strik du får af pindene - og sikke et billede af dit indkøbte garn.
    Håber du trives og er kommet godt i gang med alle planerne. Det håber jeg så meget for dig <3

    Pas på dig selv - og ryggen :o)
    Kæmpe solskinsknus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Fjernede lige det jeg havde skrevet ... der må ha' været en nisse i tastaturet :o)
      Tak for solskinknuset :o) Det hjalp på både humøret og den ømme ryg. Jeg skal da love for at jeg kan mærke min krop i de her dage.
      Men humøret er i top og ærmerne er smøget op. Jeg tror på det og glæder mig til resultatet, der kommer på sigt.
      Det lyder til at ha været en meget seriøs udfordring I har været oppe i mod og py ha ... så er det her jo en ren kolonihave ;o)
      Ang. "svømmesøen" I er ved at anlægge... jeg kan næste ikke vente med at se den. Der bliver vel plads til fisk og planter i stor stil.

      Hvor er din pavillion blevet smuk Lise. Der vil I helt sikkert komme til at tilbringe mange dejlige timer.

      Solskin i håret til dig skønne, og et stort smil med på vejen.
      Vi ses lige straks ;o*

      Slet
  11. Lige pludselig er det blevet godt igen ... det jo også et spændende projekt ;0)
    go' fornøjelse med det ...

    SvarSlet
    Svar
    1. ;o) atk, og næste år ser billederne halt anderledes ud, det er jeg helt sikker på.

      Slet
  12. Jeg er sikker på at du får den skønneste have - men gode ting tager tid, sådan er det bare ;O))

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er nu godt at blive mindet om, for det er nemt at blive lidt utålmodig.
      Billederne af hvordan det skal komme til at se ud, er jo helt tydelig i mit hovede ...
      - så jeg slår lidt kold vand i blodet og glædes over at der er masser af tid at ta' af ;o))

      Slet

Tak fordi du ville skrive en kommentar. Alt bliver læst og værdsat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...